Intake

IMG_20200723_125436_1_edited.jpg

Het intakegesprek duurt twee uur en bestaat uit de afname van een gestructureerd interview (60 minuten) en uit een anamnesegesprek (60 minuten). Na dit gesprek en voorafgaand het adviesgesprek krijgt u een mail via het teleportal van Embloom om één of meer vragenlijsten (afhankelijk van de aard van het klachtenbeeld) in te vullen. Dit wordt ook wel Routine Outcome Monitoring (ROM) genoemd. De scores op deze vragenlijst(en) vormen de beginmeting van de klachten waarvoor u behandeling vraagt. Aan het einde van de behandeling wordt deze meting herhaald (eindmeting). Aan het einde van het eerste gesprek krijgt u huiswerk mee, bestaande uit het invullen van een vragenlijst die de trauma’s waarvan u last heeft inventariseert en welke prikkels of situaties u vermijdt als gevolg van deze traumatische ervaringen. Deze vragenlijst vormt het vertrekpunt van uw behandeling! Het is dus van groot belang dat u de vragenlijst invult en meebrengt naar de behandeling. Indien de klachten waarvoor u zich aanmeldt een langer durende behandeling  vergen, wordt dit met u besproken. U wordt in dat geval verwezen naar een therapeut of een instelling die langer durende behandelingen (Specialistische GGZ) aanbiedt. Wanneer u zelf in de zorg werkzaam bent (geweest) kunt u voor specialistische zorg terecht bij B.V. Landzicht Vreeland, Centrum voor Hulpverleners.

Advies

In het tweede gesprek (adviesgesprek) worden de diagnose en het behandelplan met u besproken. Daarnaast krijgt u uitleg over de klachten waarvoor u behandeling zoekt, welke behandelingen geschikt zijn en wat de gedachte is achter de behandeling. Wanneer overeenstemming bestaat over het behandelplan dient deze te worden ondertekend. U krijgt een exemplaar mee naar huis. Uw huisarts (doorgaans degene die verwijst) wordt vervolgens schriftelijk op de hoogte gesteld van de bevindingen en het behandelplan. Als u het niet op prijs stelt dat de praktijk gegevens met uw verwijzer uitwisselt, dient u dit schriftelijk aan te geven. Informatie aan derden, zoals de bedrijfsarts (tenzij deze heeft verwezen), wordt niet zonder uw toestemming verstrekt. 

 

Naasten

In het adviesgesprek wordt ook ingegaan op de effecten die het klachtenbeeld op uw naasten heeft (gehad) en welk effect uw naasten hebben (gehad) op uw klachtenbeeld. Het is zinvol en aan te raden om uw naaste(n) mee te vragen naar dit tweede gesprek.

Het betrekken van uw naaste(n) bij uw behandeling heeft een aantal voordelen: het samen kennis nemen van de diagnose en van het behandelplan stelt u in de eerste plaats in de gelegenheid om elkaar en elkaars reacties beter te plaatsen en te begrijpen. Hiervan kan een ondersteunend en verbindend effect uitgaan op zowel u als op de relatie met uw naaste(n). Verwerken van ingrijpende gebeurtenissen doe je immers bij voorkeur niet alleen! Een beter begrip van elkaar(s reacties) in de context van het klachtenbeeld biedt aanknopingspunten om weer nader tot elkaar te komen. Hoe fijn en belangrijk kan het zijn wanneer u kunt of durft uit te spreken wat u (niet) nodig heeft van uw naaste(n) wanneer u het verwerkingsproces ingaat? En hoe verduidelijkend kan het zijn wanneer u weet waar u wel of niet op kunt rekenen van uw naaste(n) tijdens het verwerkingsproces? In de tweede plaats zien uw naaste(n) u vaker dan uw therapeut. Wanneer het te moeilijk dreigt te worden of is, kan (kunnen) uw naaste(n) u helpen de moed erin te houden en u ondersteunen in het door blijven gaan met het verwerkingsproces. De betrokkenheid van naasten vergroot niet alleen de kans om het verwerkingsproces succesvol af te ronden, het maakt het proces ook minder zwaar. Tot slot blijken naasten die betrokken mogen zijn zich ook minder machteloos te voelen.